Wał Kardana

Wał napędowy, który przenosi napęd z silnika umieszczonego z przodu pojazdu na jego tylną oś lub wszystkie koła, nazywany jest wałem Kardana. Aby połączyć ze sobą dwa wały, potrzebny będzie zaś przegub Kardana. Warto jednak wiedzieć, że wał Kardana to niefachowe nazewnictwo. Prawidłowa nazwa to sprzęgło Kardana. Jego zadaniem jest łączenie wałów napędowych, co w konsekwencji doprowadza do przekazywania napędu. Aby nie mylić ze sobą pojęć wału i sprzęgła Kardana należy przyjąć, ze wał Kardana opiera się na całościowej strukturze wału napędowego, w którym przeguby krzyżakowe występują jako ich element budowy. Wykorzystanie krzyżakowe, a nie kulowe powoduje, iż nie jest on standardowym elementem układu napędowego.

Wał Kardana motocykl

Najczęściej stosowanym elementem, który służy do przeniesienia napędu ze skrzyni biegów na koło w motocyklu jest oczywiście łańcuch. Niestety ze względu na swoją dużą masę wał Kardana nie jest powszechnie stosowany. Dlatego też głównie stosowany jest w motocyklach cięższych typu cruiser, enduro lub turystyczny. Wpływa to znacząco na właściwości jezdne pojazdu, ze względu na potrzebę minimalnej obsługi przy jednoczesnej maksymalnej trwałości.

Wał Kardana niestety obarczony jest wadą. Spowodowane jest to niepełnym przekazywaniem mocy z silnika na koła, co nie jest zbyt wydajnym rozwiązaniem. Ponadto zdecydowanie podnosi to koszt potencjalnej wymiany. BMW to marka, która jako jedna z niewielu stosuje wał Kardana.

Wał Kardana czy łańcuch

Co jest lepsze? Wał Kardana czy łańcuch? Jest to odwieczny dylemat i odpowiedź na to pytanie jest skomplikowana. Oczywiście najczęściej stosowanym jest łańcuch napędowy. Szczególnie upodobali go sobie producenci motocykli wyścigowych, tych znanych z wyścigów na torach. Swoją popularność zawdzięczają lekkością, bezawaryjnością, a także poprzez generowanie relatywnie małych strat, dzięki sprawnemu przeniesieniu napędu. Minusami łańcucha są: częsty serwis, mycie, naciąganie, smarowanie, a także wymiana. Mówiąc wprost, nie jest to najczystsze rozwiązanie.

W przypadku wału Kardana mamy do czynienia z rozwiązaniem zdecydowanie czystszym i bezobsługowym. Jedyną czynnością do wykonania jest wymiana oleju przekładniowego co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.. Oczywiście jest to ogromną zaletą, ponieważ robi to za nas pracownik serwisu podczas przeglądu. W niektórych najnowszych rozwiązaniach motocykli nawet taka wymiana oleju nie jest już potrzebna. Dlaczego więc łańcuch jest częściej stosowany, mimo swych wad, względem wału Kardana? Ponieważ potrafi ulec awarii totalnie z zaskoczenia.

Redakcja flamingwheels.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.