Wśród różnych parametrów felg można wskazać wskaźnik ET felgi. Wiele osób zastanawia się, czym on dokładnie jest. Warto się tego dowiedzieć oraz zapoznać z najważniejszymi aspektami dopasowania odpowiednich felg do swojego pojazdu.
Czym jest ET felgi?
Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, co to jest ET felgi? ET jest uznawany za jeden z najważniejszych parametrów felg, jeśli chodzi o ich montaż. ET to skrót od niemieckich słów Einpress Tiefe, które są tłumaczone na język polski jako głębokość osadzenia. Wartość ET wyrażana jest w milimetrach oraz oznacza odległość pomiędzy płaszczyzną montażową felgi, a jej płaszczyzną symetrii, która uznawana jest za geometryczny środek. Wartość określa głębokość lub płytkość osadzenia felgi po przykręceniu do piasty koła. Wskaźnik ET może wynosić zero, ale może być także zarówno dodatni, jak i ujemny. Będzie to związane z jego konkretnym położeniem. ET 20 oznacza, że dana felga jest osadzona w nadkolu głębiej o dwadzieścia milimetrów. Natomiast ET -20 oznacza sytuację przeciwną, w której felga będzie osadzona na zewnątrz koła z przesunięciem o jakieś dwadzieścia milimetrów. Wskaźnik ET jest jednym z różnych parametrów, których celem jest określenie położenia felgi w nadkolu. ET może się również kształtować inaczej w zależności od posiadanej szerokości felgi, dlatego na ten aspekt również należy zwrócić uwagę.
Odmienny wskaźnik ET
Kolejną kwestią podczas doboru felg jest stosowanie innego wskaźnika ET, niż ten, który jest pierwotnie zalecany przez producenta danego pojazdu. Każdy pojazd, który aktualnie znajduje się na rynku, ma zalecenia producenta, które są związane z konkretnym poziomem wskaźnika ET. ET o mniejszym poziomie sprawi, że koło będzie wysunięte bardziej na zewnątrz pojazdu. Natomiast ET o większym poziomie będzie sytuacją przeciwną. W tym przypadku koło będzie przesunięte bardziej do wnętrza pojazdu, czyli środka nadkola. Warto wybierać felgi, które mają wskaźnik ET zgodny z zaleceniami producenta, ponieważ nawet niewielkie przesunięcia mogą mieć bardzo negatywne konsekwencje. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, samochodem osobowym nie można się poruszać po ulicach, jeśli koła znacząco wystają poza jego obrys. W przypadku zbyt małego ET koła mogą również trzeć o elementy nadwozia. Zbyt mały wskaźnik ET może powodować tarcie o takie części pojazdu jak układ hamulcowy, elementy zawieszenia, a także części układu kierowniczego. Warto zadbać o odpowiedni poziom wskaźnika ET w swoim pojeździe, ponieważ stanowi to gwarancję komfortowej oraz prawidłowej jazdy.