Piszczące hamulce – sprawdź, co to znaczy

Pisk nie jest dźwiękiem, który chcemy usłyszeć podczas jazdy samochodem, a zwłaszcza gdy naciskamy pedał hamulca. To wyraźny znak, że nasze auto może nie działać tak, jak powinno. Chociaż piski nie zawsze sygnalizują poważną awarię, nie wolno lekceważyć tego dźwięku, gdyż niepoprawnie działający układ hamulcowy znacznie obniża nasze bezpieczeństwo na drodze. Niezależnie od przyczyny powstawania dźwięków, najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta w warsztacie.

Piszczące hamulce podczas jazdy

Jeżeli wysoki, nieprzyjemny dźwięk towarzyszy nam nawet w chwili, gdy nie naciskamy pedału, możemy mieć do czynienia z niewłaściwym rozwarciem szczęk hamulcowych. Przyczyną tego stanu rzeczy może być zabrudzenie prowadnic klocków, przez co po zwolnieniu hamulca nie następuje właściwe odciągnięcie szczęk. W efekcie klocki ocierają się o tarczę w czasie jazdy. Prowadzi to do wytarcia okładziny oraz przegrzania hamulców, co wpływa znacząco na długość hamowania oraz żywotność części. Inną przyczyną dla powstawania pisków jest rozwarstwienie klocków hamulcowych. Nawet przy właściwym otwarciu szczęk fragmenty klocka wciąż dotykają tarczy, co generuje nieprzyjemny dla ucha dźwięk. Kolejnym wyjaśnieniem jest niewłaściwa regulacja zacisków w warsztacie.

Piszczące hamulce przy lekkim hamowaniu

Charakterystyczny, metaliczny dźwięk może pojawić się sporadycznie podczas hamowania przy niewielkich prędkościach. Nie zawsze oznacza on obecność awarii, gdyż pisk może zostać wywołany przez kontakt szczęk hamulcowych z tarczą, która po dłuższym postoju pokrywa się wilgocią, brudem lub osadem. Jeżeli dźwięk nie znika samoistnie po kilku kilometrach, należy sprawdzić, czy tarcze, klocki oraz zaciski nie są nadmiernie zużyte. Alternatywnym wyjaśnieniem tego zjawiska może być niewłaściwe mocowanie sprężyny kasującej, bądź klocka hamulcowego, które wpadają w wibracje podczas redukcji prędkości. Niektóre modele samochodów mogą zostać wyposażone w specjalne nakładki antywibracyjne, które montowane są pomiędzy klockiem a tłoczkiem, co skutecznie redukuje drganie elementów.

Nadmierne zużycie klocków hamulcowych

Piszczące hamulce nie oznaczają jedynie możliwej usterki, ale podpowiadają również, kiedy należy wymienić klocki. Wewnątrz okładziny hamulcowej znajduje się cienka blaszka, która w miarę zużywania warstwy ściernej zaczyna wchodzić w kontakt z tarczą hamulca. W efekcie powstaje nieprzyjemny pisk, który ma zwrócić uwagę kierowcy na konieczność wizyty w serwisie. Warto nadmienić, że zużycie klocków hamulcowych niekoniecznie wiąże się z pogorszeniem parametrów hamowania. Nawet mocno starte klocki mogą spełniać swoje zadanie, nie oznacza to jednak, że można ignorować piski towarzyszące redukcji prędkości. Dodatkową oznaką zużytych klocków jest niski poziom płynu hamulcowego, który opada wraz z zagłębianiem się tłoczków hamulcowych.

hamulce

Piszczenie hamulców tuż po naprawie

Czasami niepokojące dźwięki nie zawsze oznaczają konieczność kosztownej wymiany. Jeżeli samodzielnie dokonujemy konserwacji lub czyszczenia podwozia musimy dopilnować, aby nie zabrudzić olejem, pastą lub smarem tarczy hamulcowych. W przeciwnym razie możemy doświadczyć pogorszenia skuteczności hamowania, pisków oraz nieprzyjemnego zapachu – zwłaszcza w sytuacji, gdy tarcze nagrzeją się podczas redukcji prędkości.

Hałas w wyniku przegrzania

Podczas zwalniania tarcze oraz klocki zaczynają się nagrzewać w wyniku tarcia. Jest to całkowicie naturalne zjawisko, jednakże długie bądź intensywne hamowanie może skutkować powstaniem warstwy cementytu (Fe3C) na powierzchni tarczy. Ten niezwykle twardy węglik żelaza obniża skuteczność hamowania i powoduje powstawanie pisków w kontakcie z elementami zaciskowymi.

Sportowe hamulce

Samochody, którymi jeździmy na co dzień, zostały zaprojektowane z myślą o wygodzie i komforcie. Z tego powodu zwykle montowane są w nich stosunkowo miękkie klocki, które zapewniają ciche hamowanie. W przypadku aut o charakterze sportowym możemy spotkać się z wysokiej jakości hamulcami metalicznymi lub pół-metalicznymi, które potrzebują określonej temperatury w celu osiągnięcia maksymalnych parametrów. Zanim tarcze i szczęki rozgrzeją się w odpowiednim stopniu, mogą hałasować podczas naciskania pedału. Warto nadmienić, że złe dobranie zacisków wobec tarcz pod względem twardości będzie powodowało nie tylko pisk, ale również nadmierne zużycie części.

Redakcja flamingwheels.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.