Cewka zapłonowa jest jednym z kluczowych elementów układu zapłonowego w samochodzie. Jej głównym zadaniem jest generowanie wysokiego napięcia potrzebnego do wywołania iskry w świecach zapłonowych. Dzięki temu, paliwo jest spalane w cylindrach silnika, co umożliwia jego prawidłowe działanie.
Co to jest cewka zapłonowa?
Cewka zapłonowa składa się z dwóch uzwojeń – pierwotnego i wtórnego. Pierwsze z nich jest zasilane prądem z modułu zapłonowego lub bezpośrednio z akumulatora, co powoduje wzrost pola magnetycznego w cewce. Następnie, przerwanie obwodu pierwotnego powoduje indukowanie dużego napięcia w uzwojeniu wtórnym, które jest przekazywane do świec zapłonowych poprzez przewody wysokiego napięcia.
Objawy uszkodzenia cewki zapłonowej
Uszkodzona cewka zapłonowa może objawiać się różnymi symptomami, które mogą być mylone z innymi problemami samochodu. Do najczęstszych objawów uszkodzenia cewki zapłonowej należą: niestabilne obroty silnika, trudności w uruchomieniu pojazdu, szarpanie podczas jazdy, spadek mocy silnika oraz wyświetlanie błędów związanych z układem zapłonowym.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową za pomocą miernika
Aby sprawdzić cewkę zapłonową za pomocą miernika, należy najpierw odłączyć przewody z cewki. Następnie, za pomocą miernika wielofunkcyjnego ustawionego na tryb pomiaru rezystancji, należy zmierzyć wartość rezystancji na cewce. Standardowa wartość rezystancji dla cewki zapłonowej wynosi około 0,5-2 Ohm. Jeśli wartość jest znacząco różna, oznacza to uszkodzenie cewki, która powinna zostać wymieniona.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową za pomocą testera iskry
Innym sposobem sprawdzenia cewki zapłonowej jest użycie testera iskry, który pozwala na sprawdzenie, czy cewka generuje odpowiednią iskrę. Aby to zrobić, należy podłączyć tester iskry do cewki zapłonowej, a następnie kręcić silnikiem, aby zobaczyć czy pojawia się iskra. Jeśli iskra jest słaba lub w ogóle jej nie ma, oznacza to uszkodzenie cewki, która również powinna zostać wymieniona.
Warto regularnie sprawdzać stan cewki zapłonowej, ponieważ jej uszkodzenie może prowadzić do poważnych problemów z działaniem silnika. Dzięki odpowiedniej diagnostyce i szybkiemu działaniu, można uniknąć kosztownych napraw i zapewnić prawidłowe działanie pojazdu.