Duża ilość mocy

0
78

Co jakiś czas planety się niespotykanie ustawiają, smog znika z Los Angeles ,a my z ciastka z wróżbą wyciągamy karteczkę z przepowiednią „porzucicie te ekonoboxy i dostaniecie niesamowite maszyny z duuużą ilością mocy, … przynajmniej do testów …”.

Pomysł na samochód

I się spełniło, mieliśmy do testów porównawczych Chevrolet Corvette Z06, Dodge Viper GTS ACR i Ford SVT Mustang Cobra R. Pomysł na ten test przyszedł po jazdach Corvette Z06. Ostatnie wcielenie Corvetty – Z06 jest najlepszym jak dotąd, lepszym od jakiejkolwiek L88 czy ZR1. Byliśmy pod wrażeniem auta, jednak chcieliśmy sprawdzić czy tak samo nas oczaruje, kiedy zostanie porównane z innymi.

Osiągi Z06 stawiają ją w klasie takich maszyn jak Ferrari 360 Modena czy Porsche 911 Turbo, jednak w tym teście konkurencja będzie bardziej wybrana z rynku na, którym testowane auta można najczęściej spotkać: Dodge Viper GTS ACR i Ford SVT Mustang Cobra R. Viper pomimo swojego wieku i nadchodzącej zmiany modelu jest wciąż jednym z najszybszych seryjnych samochodów kiedykolwiek zbudowanych. Spod niebieskiego owalu pochodzi Mustang Cobra R. W sumie każdy z tych samochodów ma miano najszybszego seryjnego auta z wielkiej trójki (Chrysler, Ford, GM).

Testowaliśmy samochody pod względem ceny, osiągów, funkcjonalności i subiektywnych opinii. Oprócz testów na drogach publicznych, wynajęliśmy też Willow Springs International Motorsports Park, tor godzinę drogi na północ z Los Angeles. Tam mogliśmy bezpiecznie ocenić osiągi tych sportowych maszyn.

Uuf! Viper GTS ACR leci na mate pierwszy, po ciosie w splot słoneczny. Konsternacja, zbłąkane oczy szukające w tłumie wyjaśnienia. Jak to się mogło stać? Jak w takim teście auto dysponujące największą mocą mogło przegrać?

Tak, my też byliśmy zdziwieni, w końcu to ten wóz zmiótł Porsche 911 i Corvetty w wyścigach GT, wygrywając 24 Hours Le Mans i 24 Hours Daytona. To też samochód z największym silnikiem, największym momentem obrotowym i najszerszymi oponami kiedykolwiek produkowano seryjnie w Ameryce.

Do naszych testów posłużył 2000 Viper GTS ACR. GTS nie zmienił się za dużo od prezentacji w 1996, za wyjątkiem pakietu ACR dostępnego od 1999.

Pakiet ten przeznaczony jest dla właścicieli zamierzających się amatorsko ścigać.

To wyścigowo zestrojone zawieszenie, dolot K&N, 18-calowe felgi BBS i pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa.

Dodge tą wersję pozbawił klimatyzacji, lamp przeciwmgielnych i systemu nagłośnieniowego, to wszystko w celu zmiejszenia masy pojazdu, jednak nasz samochód miał pakiet wyposażenia luksusowego za $910 tj. klimatyzację i nagłośnienie Alpine.


Jeżeli chcesz mieć wóz, który jest najbliższy wyścigowemu bolidowi SCCA Trans-Am lub NHRA, to Viper  będzie twoim wyborem.

Mustang Cobra R jest jednym z najszybszych samochodów ale Viper go i tak kładzie na łopatki, zobaczcie na liczby!

Niech wasze umysły radośnie pulsują czytając te wyniki : 0-60 mph w 4.2 sekundy, ćwierć mili w 12.3, kończąc z 115.9 mph. Na pięć testów na osiągi Viper był pierwszy w czterech.

W teście drogowym okrążenie przejechał o 3 sekundy szybciej niż Cobra. Czy to dużo? Kierowcy wyścigowi zabijają się żeby poprawić wynik o jedną dziesiętną sekundy na okrążeniu.

Chcesz wskoczyć w nadprzestrzeń? Podnieś obroty na 2,000 i zwolnił sprzęgło dodając „gazu”. Dzięki bardzo szerokim oponom jest dosyć łatwo utrzymać odpowiednie obracanie kół i przyczepność.

Przy odpowiednim obchodzeniu się z ośmiolitrową V10-tką 460 koni wystrzeli samochód naprzód jak pocisk.

Zmiany biegów nie wymagają siły, ale są niedokładne i skok dźwigni jest długi. Odgłosy pochodzące z silnika i wydechu Vipera nie są takie emocjonujące jak u dwóch pozostałych rywali, ale V10 gra na pewno oryginalnie.

Przyśpieszenie jest naprawdę porażające. Viper nie ma jakiejkolwiek kontroli trakcji i obchodząc się z pedałem przyśpieszenia należy być ostrożnym szczególnie przy pokonywaniu zakrętów, co nie jest takie łatwe jak przyśpieszanie na prostej, ogromna moc powoduję,że musimy myśleć i namęczyć się żeby nie wypaść drogi.

To nie jest „łatwy” samochód, ale obycie się z nim i nauka prowadzenia opłaci się i będziemy w stanie jeździć nim bardzo szybko.

Poprawnie wyważone prowadzenie się auta zaskoczyło nas tak dobyrm wynikiem na 182 metrowym slalomie, był najszybszy.

Na ulicy każda normalna osoba będzie jeździła Viperem wykorzystując jego możliwości na maksimum 7/10, gdyż bardzo łatwo jest przekroczyć tą bezpieczną granicę, natomiast Cobra R czy Corvette jest dużo prościej prowadzić bliżej krańca możliwości. Kolejną wadą jest brak ABS`u, panika może nieprawnego kierowcę wprowadzić w kłopoty przy zablokowanych kołach.

60-0 mph to 47,2 metry hamowania, 4,2 metra gorzej niż wyposażony w ABS Chevrolet S-10 Crew Cab 4WD pickup, którego niedawno testowaliśmy.

Pomimo, że coupe ma 6 lat oceniliśmy go najlepiej z tej trójki w kategorii wyglądu. Wszędzie ludzie zwracali na niego uwagę, Corvette nie budziła takiego zainteresowania, gdyż wygląda prawie jak zwykła C5.

Idealny na podróże

Bezkompromisowe zawieszenie i małe wnętrze czynią dłuższe podróże niewygodnymi, materiały użyte do wykończenia, oprócz lewarka zmiany biegów i hamulca ręcznego, są kiepska, samo umiejscowienie dźwingi zmiany biegów również nie jest rewelacyjne. Z całej trójki wejść i wyjść najtrudniej było z Vipera.

W opcji mamy system nagłośnienia Apline, który nie jest niczym wyjątkowym.Pewnie te gafy z designie wnętrza nie drażniłyby tak bardzo gdyby nie Corvette, która pokazuje, że osiągi i funkcjonalność to nie są dwa wykluczające się pojęcia. Vetta pokazała również, że nie musi oczyścić naszego portfela jak Viper, który kosztuje $86,860, czyli prawie $40,000 więcej. Cena i niedoskonałe wnetrze ciągną żmiję na trzecie miejsce.

Czy ktoś może powiedzieć Fordowi, że nie powiniem być w tej klasie? Jak to się stało, że Mustang, samochód, którego sprzedaż przekroczyła 173,676 w roku 2000, zepchnął supersportowy samochód Dodge`a? Odpowiedź to trzy litery : S V T. Ford dodał do SVT Cobry jeszcze lepsze i większą ilość części wyczynowych by auto było gotowe do wyścigu i zwycięstwa z najlepszymi samochodami sportowymi.

Jak Viper, Cobra R, którą testowaliśy to model z roku 2000. Nie myślcie, że kupicie model `01 lub nowszy bo takiego nie ma, SVT zbudowano w tylko 300 egzemplarzach Cobry R, i jak na razie nie zapowiada się na więcej. Ford chce w ten sposób zapewnić ekskluzywność temu modelowi.  Według nas 385 konny Mustang z ceną powyżej 50 tys. Dolarów to już jest ekskluzywność.

385 koni przy 5.700 obrotach i 385 funtów (521 Nm)  pochodzi z 5.4 litrowego silnika, 32 zawory DOHC V8. Od „zwykłej”  jednostki napędowej Cobry różni się między innymi: specjalnymi tłokami, większą przepustnicą, innymi wałkami rozrządu, głowicami i kolektorem dolotowym o większej przepustowości.

Duża ilość mocy

Zajmujemy miejsce w wyścigowym fotelu recaro i … nie ma klimatyzacji, radia, tylnych foteli. Wnętrze jest takie samo jak w innych Mustangach.

Zajmowanie miejsca i opuszczanie samochodu jest najłatwiejsze z całej trójki dzięki długim drzwiom i wysoko umieszczonego siedziska.

 Przekręcamy kluczyk i silnik ożywa, od razu wiemy, że to nie jest ten sam silnik, który siedzi w Mustangu GT, a wydech Borli produkuje dźwięk, który nietrudno pomylić ze odgłosami z filmu „Days of Thunder”.

Skrzynia Tremec T56 także doda swoje do uczucia wyścigowego auta, nie każdego przypadnie do gustu, gdyż po dźwignię trzeba daleko sięgać, a sprzęgło pracuje najciężej z trójki aut i każdorazowemu załączaniu pierwszego biegu towarzyszy meliczny dźwięk.

Cobra R i Corvette Z06 produkują tyle samo koni mechanicznych i momentu obrotowego, ale sposób w jaki są dostarczane trochę się różnią. Cobra R osiąga maksymalne wartości przy niższych obrotach, ale wykres krzywej mocy jest bardziej płaski w Vette. Najwięcej się dzieje przy obrotach od 3,500 do 6,500 .

Liczby mówią same za siebie, Cobra R wg naszych instrumentów nie może stawić czoła ani Vette ani Viperowi. Była wolniejsza o 0.2 sekundy i 5 mph na ¼ mili od Z06 i 12 stóp więcej potrzebowała, żeby się zatrzymać do zera z prędkości 60 mph. Nasz kierowca testowy twierdził, że Mustang wydawał się jakby szybszy w slalomie, ale różnice pomiędzy samochodami były w granicach 1 mph.

Bardziej hańbiące były czasy na torze. Przed testem spodziewaliśmy się czegoś wspaniałego po Cobrze R. No cóż, ze średnimi czasami  okrążenia 1:23.95, Cobra była 2 sekundy wolniejsza od Z06 i 2,5 s. od trudniejszego do prowadzenia Vipera. Podsterowność tu bardziej da się odczuć niż u pozostałej dwójki, zapewne winę ponosi rozłożenie wagi w stosunku 56.5/43.5 (przód/tył).

Duża ilość mocy

Na torze można odczuć czym się różni ten Mustang od „zwykłej” Cobry. Zawieszenie jest bardzo podobne ale „R” ma twardsze sprężyny Eibacha, amortyzatory Bilsteina i twardsze bushingi.

Nawet bez kontroli trakcji samochód wydaje się pewny przy szybkich zakrętach, a wytracanie prędkości jest dobrze wspomagane przez hamulce Brembo. Dozowanie odpowiedniej siły hamowania nie nastręcza trudności, ale spora odległość od pedału przyśpieszenia czyni redukcje biegów z „gazem” trudną sprawą.

Wróćmy z toru do rzeczywistości. Tu od razu widać i czuć bezkompromisową naturę, zawieszenie tak lubi nierówności jak „zieloni” wycieków oleju. No tak, ale stojąc w korku nie ma się tego problemu, i nie tylko tego. Gdy chcemy „pokruzować” da nam się we znaki ciężkie sprzęgło, brak radia i klimatyzacji.

Cobra R jest oryginalna i szybka, ale pomimo tego nigdy taki samochód nie może się otrząsnąć ze swojego „masowego” pochodzenia. To pozwala na zajęcie pierwszego miejsca, prawdziwemu sportowcowi.

Przedstawiamy Chevroleta Corvette Z06, zwycięzcę tego testu. Rzadko zdarza się, że najtańsze auto wygrywa test, ale w tym przypadku jest inaczej. Corvette jest tańsza od Vipera o prawie $40,000. Vetta zebrała najwięcej punktów w prawie każdej kategorii i uzyskała ich 87.1.  Z06 to topowy model Corvette, wyposażony w zawieszenie Z51, sześciobiegową skrzynię biegów, nadwozie hardtop, mocniejszy silnik, i 17 kg mniej niż standardowa wersja.

Duża ilość mocy

W silniku Z06 ( typ LS6 ) znajdziemy z tuzin zmian w stosunku do zwykłej C5 ( typ LS1 ).

LS6 dostarcza 12 procent mocy więcej niż LS1, co daje 385 koni przy 6,000 rpm , i 521 Nm ( 385 lb ) przy 4,000 rpm.

W teście Viper był na czele, dzięki swojemu silnikowi ogromnej wielkości, ale Vetta była tuż za nim.

Nasz kierowca testowy stwierdził, że z całej trójki Z06 była najtrudniejsza do opanowania przy ostrym ruszaniu, przez swój ogromny moment dostępny przy bardzo niskich obrotach. Za dużo „gazu” i tylne koła będą wariować z nieposkromioną wściekłością.  No pewnie, że fajnie to wygląda, ale samochód nie przejeżdża za daleko wtedy.

Duża ilość mocy

Zmiana z 1 na 2 bieg również może spowodować duże poślizgi.

Najlepszy czas 0-100 km/h jaki uzyskaliśmy to 4.5 sekundy, nastawiając  system „Active Handling” na tryb “competition” ,który sprawnie ogranicza poślizg kół do wartości pozwalających na szybkie przyśpieszanie. Ćwierć mili Z06 przemknęła w czasie 12.8  sekund i 180 km/h.

Przejazd Vetty przez slalom był najmniej imponujący, osiągnęła najgorszy czas. Pomimo dobrej widoczności do przodu, zostaliśmy „wyhamowani” stosunkowo wolnym przełożeniem kierownicy i słabo trzymającym fotelem kierowcy.

Z drugiej strony hamowanie jest wprost niesamowite.

Duża ilość mocy

Nie testowaliśmy nigdy dotąd wozu z lepszym wynikiem. 33,2 metry to dystans, na którym Z06 hamuje z 96,5 km/h (60 mph) do zera. Sam proces hamowania jest równy i nie występuje fading.  Każdy sportowy samochód powinien mieć takie hamulce.

Vetta może nie jest tak ekscytująca prowadzeniu  jak  Cobra R, ale za to dużo łatwiejsza w jeździe. By wykorzystać drzemiącą moc w silniku nie trzeba tak często zmieniać przełożeń, gwarantuje nam to wysoki i płaski przebieg krzywej momentu obrotowego.

Zarówno czasy okrążeń jak i przyśpieszeń nie były dużo gorsze od Vipera. „Active Handling” jest dużym bonusem w tym aucie, chroni kierowcę przed własną głupotą. Czasem trudno jest pohamować samego siebie i wtedy ten system chroni nas przed efektownymi piruetami w kierunku pobocza.

Duża ilość mocy

Zawieszeni Z06 jest nie jest tak twarde jak u pozostałej dwójki. Pozwalające na większe przechyły nadwozia podczas szybko pokonywanych zakrętów, powoduję pogorszenie precyzji prowadzenia. Tylne zawieszenie czasami ma kłopoty z utrzymaniem tyłu w odpowiednim miejscu gdy natrafi na nierówności pośrodku zakrętu.


Corvette jest jedynym autem z tej trójki, które nadaje się do jazdy na godzien bądź dłuższych podróży.  Również wnętrze jest w niej najlepsze, większe, łatwo czytelne wskaźniki, dobre wyposażenie. Pomimo, że akurat wyposażenie nie jest najważniejsze w tym teście i żadne punkty za to nie zostały dodane to miło jest mieć sterowany elektrycznie fotel, podgrzewane lusterka, dzieloną klimatyzację, dobry system nagłośnieniowy…


W naszym teście najważniejsze były osiągi, za nie Z06 otrzymała najwięcej punktów, wygrywając z dużo mocniejszym Kiperem i wyścigowo przygotowanym Fordem. Chevrolet oferuje samochód, który wyprzedził tych rywali i jest sporo tańszy. Czy marzenia się spełniły?

Nie, to po prostu najlepszy samochód sportowy ameryki.
 

Duża ilość mocy

Można zrobić wyścigowy samochód na ulicę, albo przerobić street car`a tak, żeby nie wstydzić się na torze, ale faktem pozostaje to, że żaden samochód nie będzie się dobrze spisywał w obu tych miejscach… aż do dziś. 385-cio konny silnik LS6 ma ogromny moment i piękne brzmienie, i podobnie jak całe auto, może być spokojne jak baranek lub pokazać kły brutalnie jak wilk.

Jedynie zmiana biegów przysparzała mi problemów, musiałem stale walczyć ze zmianą 1-4( przy „normalnej” jeździe z 1 biegu można „wrzucić” tylko bieg 4. ten system ochronił auto przed wejściem w klase samochodów o wyższym spalaniu i obłożeniem dodatkowym podatkiem. System nie działa gdy się rusza zbyt wolno lub chce ostrzej przyśpieszyć.

Oczywiście jest możliwość prostego wyłączenia tego systemu) i ciężko działającą synchronizacją. Codzienna jazda jest prosta i przyjemna jak zwykłą Vette. W teście Z06 była pojazdem najtańszym i najłatwiejszym to opanowania, a jedynie pół sekundy wolniejszy od Vipera czas okrążenia czyni ten wynik bardzo dobrym. Niesamowity samochód!.

Podsumowanie

Nie ma wątpliwości, że w tym teście wygrywa Corvette.

Duża ilość mocy

Czysta moc i szybkość to Dodge Viper, który po prostu niszczy rywali. Jest brutalny, aż do przesady.

Otwórz przepustnicę nie mając przednich kół na wprost i skończysz kręcąc się jak baletnica. Trzeba trochę nauki jazdy tym potworem, żeby wykorzystać te 460 koni. Za 86 tysięcy dolarów to powinien być najszybszy samochód.

Cobra R daje najwięcej „radochy”. Odpowiednie wychylenie przepustnicy i Ford wyjeżdża z zakrętu bokiem wynosząc tył w przewidujący sposób.

To auto zostało stworzone na tor, pod względem zawieszenia, wydechu, siły potrzebnej do operowania sprzęgłem, te same aspekty sprawiają dużo nieprzyjemności na ulicy. Tych aut zbudowano tylko 300, i są one bardzo łakomym kąskiem dla kolekcjonerów, a większość z nich już teraz zapewne siedzi w hermetycznie zamkniętych garażach?

No i mamy Vette, wóz, którego historia, prestiż i cena przyćmiewa konkurencję. Najlepsze hamulce, prawie doskonałe prowadzenie, codzienna praktyczność. Dużo miejsca na rzeczy, dobre nagłośnienie i ta moc. Z06 to więcej niż zwykła C5, a to wszystko za niecałe 50 tysięcy dolarów. Czy ten samochód mógł nie wygrać?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here