Cadillac Allante – samochód idealny?

0
48

Niektórzy mówią , że idealny samochód to taki, który posiada włoskie nadwozie i amerykańską technikę. Z takiego założenia wyszli inżynierowie Cadillac`a tworząc zupełnie nowy samochód o nazwie Allanté. Zaprosili oni do współpracy jednego z najlepszych stylistów samochodowych – Włocha Sergio Pininfarinę. Pininfarina ( odpowiedzialny za wygląd prawie każdego Ferrari) storzył dla Allanté piękne nadwozie o eleganckich lekkich liniach i świetnej aerodynamice ( współczynnik oporu powietrza 0,34). Allanté mierzył 178,6 cala długości, 73,5 cala szerokości i 52,2 cala wysokości. Nadwozia były wykonywane we Włoszech przy użyciu niemieckiej stali i stopu aluminiowego ze Szwajcarii , daje to wyobrażenie jak droga była produkcja tego samochodu. Nadwozia  następnie wysyłano do Detroit, gdzie montowano już gotowe auta. Po złożeniu każdy Allanté był testowany na odcinku 25 mil, aby wykryć ewentualne usterki.

Cadillac Allante – przedni napęd

Nowy Cadillac posiadał jako jeden z nielicznych amerykańskich aut przedni napęd, a napędzał go silnik V8 ohv o pojemności 4,1 litra. Blok silnika wykonany był z aluminium , a głowice pozostały stalowe. Silnik generował moc 170 km przy 4300 obr. i moment obrotowy 235 lb-ft przy 3200 obr. Pozwalało to na przyspieszanie od 0 do 60 mph w 9,3 sek , prędkość maksymalna wynosiła 125 mph. Samochód posiadał automatyczną 4-biegową skrzynię biegów THM F7. Zarówno przednie jak i tylne zawieszenie były niezależne. Allanté posiadał również 4 tarczowe hamulce i system ABS Bosch III.
Wnętrze Allanté wyłożono włoską skórą, do wyboru w 2 kolorach: bordowym i naturalnym kolorze skóry. Kierowca mógł siedzieć bardzo wygodnie w fotelach firmy Recaro i rozkoszować się dźwiękiem systemu audio firmy Bose.
Auto poruszało się na 15 calowych alufelgach obutych w opony Goodyear Eagle GT o rozmiarze 225/55VR15. Cadillac Allanté kosztował $54700 i mógł skutecznie konkurować z Mercedesem SL i Jaguarem XJS. W roku 1987 wyprodukowano 3363 egzemplarze.

W drugim roku produkcji ( 1988 ) Allanté nie przeszedł większych zmian ,wyposażono go w nowe regulowane zagłówki i zestaw europejskich wskaźników za dopłatą. Cena wzrosła do 56533 dolarów. Mogło to być przyczyną spadku sprzedaży, bo wyprodukowano tylko 2569 aut.

W 1989 roku Allanté  otrzymał silnik o pojemności zwiększonej do 4,5 litra i nowy sportowy wydech. Dysponując teraz mocą 200 km i momentem obrotowym 270 lb-ft  samochód rozpędzał się od 0 do 60 mph w 8,3 sek. i osiągał prędkość maksymalną 135 mph. Kolejne zmiany to zwiększona paleta kolorów nadwozia i wnętrza, a także usprawniony mechanizm zdejmowania dachu. Cena znów podskoczyła , tym razem do 57183 dolarów, ale liczba wyprodukowanych aut zwiększyła się go 3296 sztuk.

Cedillac Allante – lata 90

Rok 1990 nie przyniósł znaczących zmian technologicznych. Allanté oferowano teraz w 2 wersjach nadwoziowych: convertible i convertible hardtop. Convertible był to typowy kabriolet z płóciennym dachem, natomiast convertible hardtop posiadał dodatkowo zdejmowany sztywny dach. Znów zwiększono paletę kolorów, do wyboru było teraz 8 kolorów nadwozia i 4 kolory tapicerki. Allanté dalej napędzał 4,5-litrowy silnik V8. Produkcja wyniosła 3101 egz.

Na 1991 rok tak jak wcześniej Cadillac przygotował 2 modele Allanté: convertible i  convertible hardtop. Auto było praktycznie identyczne jak przed rokiem, minimalne zmiany przeszedł silnik , który zyskał teraz nowy , lepszy układ dolotowy. Liczba wyprodukowanych aut spadła do 2500  sztuk.

Również w 1992 roku nie zdecydowano się zmienić Allanté. Był to ostatni rok dla wysłużonego już silnika  4,5 V8, na 1993 planowano jego następcą. Produkcja znowu się zmniejszyła i wyniosła 1931 egz.

W 1993 roku Allanté oferowano już tylko w jednej wersji nadwoziowej – convertible. Największym wydarzeniem była premiera nowego silnika Cadillac`a. Był to bardzo nowoczesny 4,6 litrowy silnik V8 Northstar. Wykonano go całkowicie z aluminium i  wyposażono w 4 wałki rozrządu ( DOHC ) oraz 4 zawory na cylinder. Silnik posiadał również wielopunktowy wtrysk paliwa Tuned Port Injection. Osiągi nowego silnika były imponujące: moc 295 km i moment obrotowy 290 lb-ft przy 4400 obr.

Nowa jednostka napędowa łączona była z elektronicznie sterowaną 4 biegową skrzynią automatyczną 4T80-E. Zmieniono również alufelgi na 16-calowe. Cena Allanté w 1993 roku osiągna swoje maksimum – 59975 dolarów. Produkcja wzrosła do 4670 aut. Niestety był to ostatni rok produkcji Cadillac`a Allanté. Ze względu na cięcia w budżecie model Allanté został usunięty. Co prawda w kolejnych latach powstały  prototypy Allanté , ale Cadillac nie wprowadził ich już do seryjnej produkcji. Allanté zawsze będzie pamiętany obok De Tomaso Pantera jako jeden z nielicznych aut włosko-japońskich.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here