BOSS Mustang

0
36

Historia Mustangów Boss sięga roku 1969 gdy dwoje zdolnych ludzi – Larry Shinoda i Semon E. „Bunkie” Knudsen odeszli z General Motors by dołączyć do Ford Motor Company. Manewr taki często określano w branży jako zdradę. Dzięki tej zdradzie jednak powstały najlepsze Mustangi ,jakie kiedykolwiek jeździły po amerykańskich drogach.

Boss 302

Schyłek lat sześćdziesiątych to rozkwit wyścigów Trans Am, w których od 1966 do 67 królował Ford Mustang, w 1968 i 69 niestety korona spadła z głowy Mustanga na rzecz nowego Chevroleta Camaro Z28, który dzięki swojemu mocnemu silnikowi o pojemności 302 cali3 odebrał Mustangowi zwycięstwo w Trans Am. Takiej zniewagi Henry II Ford znieść nie mógł. Jak wiadomo Henry II uwielbiał wyścigi samochodowe i uwielbiał w nich dominować. Najpierw nakazał budowę Forda GT40 by wygrać 24-godzinny wyścig w Lemans i upokorzyć Ferrari, teraz pragnął zwycięstwa w Trans Am i porażki Chevroleta. Aby auto mogło uczestniczyć w wyścigach Trans Am konieczne było zbudowanie serii 500 sztuk samochodu dopuszczonych do ruchu drogowego w celach homologacji. W efekcie część tych wspaniałych, wyczynowych aut trafiała na ulicę.

Wada silnika

Mustang, który tryumfował w roku 1966 i 67 używał silnika o pojemności 289 cali3, niestety silnik ten miał poważną wadę a mianowicie jego głowice miały bardzo małe kanały dolotowe i małe zawory. Trzeba było skonstruować zupełnie nowy silnik, którego pojemność nie przekraczałaby 305 cali3 (5 litrów), bo tyle wynosił limit w wyścigach Trans Am. Do konstrukcji nowej jednostki Ford użył głowic z silnika 351 Cleveland o pojemności 351 cali3 (5,8 litra), głowice te posiadały duże zawory (o rozmiarach 2,23 i 1,71 cala- specyfikacja na rok `69) i większe kanały dolotowe.

Głowice te Ford zaadoptował do bloku 302 cali3 (5 litrów). Dodatkowo zastosowano podpory wału korbowego mocowane na czterech śrubach (4 bolt) , sam wał był wykonany z kutej stali, następnie kute korbowody ze stali i tłoki ze specjalnymi wytłoczeniami na denku. Rozprowadzeniem mieszanki zajmował się specjalny aluminiowy kolektor dolotowy High-riser oraz gaźnik Holley`a o przepustowości 780 cfm. Oficjalnie silnik generował moc 290 km przy 6000 obrotów (dokładnie tyle ile jego konkurent Camaro Z-28) i moment obrotowy 290 lb-ft przy 4300 obrotów, jednak po umieszczeniu samochodu na hamowni okazywało się, że koni było znacznie więcej.

Zewnętrznie samochód nieco różnił się od zwykłego Mustanga, na masce posiadał specjalny wlot zwany shaker (od tego, że trząsł się w rytm pracy silnika). Z tyłu na klapie bagażnika usadowił się lakierowany na czarno spojler, a na tylniej szybie pojawiły się chrapy.

Mając tak wspaniały silnik i drapieżny wygląd, nowy Mustang potrzebował przydomku, który odzwierciedlałby jego niesamowite osiągi i dominacje na torze i ulicy. Larry Shinoda, współtwórca samochodu wymyślił dla niego nazwę „Boss”, znakomicie obrazowało to charakter auta i pomysł chwycił. Tak powstał Mustang Boss 302. Samochód zyskał specjalne czarne pasy po bokach oraz napisy „Boss 302” by na drodze każdy wiedział, z kim ma do czynienia. Nazwa Boss 302 przylgnęła także do silnika. Samochód osiągnął swój cel w 1970 roku zdobywając mistrzostwo w wyścigach Trans Am. Kto dziś zapragnie nabyć Boss`a 302, za egzemplarz w stanie idealnym będzie musiał zapłacić ok. 40000 dolarów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here